UKT

Chiatura, egy letűnt kor emléke
avagy a legfurább hely, ahol életünkben jártunk...
Kutaiszi után Chiaturára indultunk a már szokásos marshrutkával. Az út kb. 2,5 órás volt, az ár pedig 6 lari, vagyis egészen méltányos, 600 Ft körüli. Bőven utánaolvastunk Chiaturának, így tudtuk, hogy mire számíthatunk: egy szegényes és szomorú bányavárosra. És miért olyan különleges ez a hely? Ki akarna egy szegényes bányavárost megnézni? Ahhoz bőven elég leruccanni Salgótarjánra, nem kell elmenni Grúziáig. Szóval Chiatura a felvonói miatt érdekes. Az 50-es években Chiatura egy virágzó bányaváros volt és a bányászok gyors szállítása érdekében a Szovjetunió felvonókat telepített a város különböző pontjaira. Körülbelül 50 kötélpályarendszer kötötte össze a bányákat és a város különböző pontjait, melyek közül a mai napig is üzemel még pár tucat. A város hangulata pedig alig leírható. Chiatura olyan, mintha megrekedt volna az 50-es, 60-as években. Mintha valaki megállította volna itt az idő kerekét. Az egykor 50 ezres bányavárost ma már alig 20 ezren lakják.

Szovjet panelrengetegek, komor hangulat, szegénység, egész lényében és állapotában lehangoló a város. Nagyon különleges atmoszféra, ami beszippantja az embert teljesen, mi teljesen a hatása alá kerültünk.

Érkezésünkkor rögtön megtaláltuk a felvonóknak egy központi startállomását és leesett az állunk. Először nem hittük el, hogy az ott lévő lanovka használatban van. Azt hittük kiállították, csak egyfajta dísz, mementója a régi időknek. Aztán csöngettek, egy néni odabattyogott, megfogta a cekkerét és hazament az ütött-kopott, rozsdás felvonóval. Hihetetlen volt.
Rövid habozás után azért mi is felszálltunk a felvonóra, hiszen pont a felvonók miatt jöttünk a városba. A felvonó egy szikla tetejére vitt minket, ahol félig elhagyott, félig még lakott panelek voltak, valamint egy szocreál betontömb kilátó egy hatalmas keresztel. Innen csodálatos kilátás nyílt a völgy alján elhelyezkedő városra.

A szállás

Erről aztán sosem szoktunk írni, de most érdemesnek találom megemlíteni, mert Chiaturában nincs túl sok lehetősége az embernek megszállni. 2-3 hotel/hostel/guesthouse közül lehet válogatni, legalábbis mi nem találtunk túl sok mindent a booking-on. Végül a híres grúz festőről elnevezett Pirosmani Hotel-re esett a választásunk, amit erős eufemizmus hotelnek nevezni. A központtól 1-2 km-re található, lehangoló környezetben. Magával a szobánkkal a hideget leszámítva nem volt problémánk, de senki se képzeljen el magának sokcsillagos körülményeket. Tiszta, rendezett, de borzasztóan egyszerűen berendezett. És hideg. Pedig a radiátor tűzforró volt. A szigetelés valószínűleg közel se volt tökéletes.
Összességében Chiatura hatalmas élmény volt, de nagyon vegyes érzésekkel jöttünk el a városból. A felvonók miatt nagyon különleges hangulata van a városnak, ugyanakkor minden árasztja magából az elmúlás jeleit és ez a hangulat nagyon rátelepszik az emberre. Grúziában sehol se tapasztaltunk még ekkora szegénységet, ez a régió Grúzia Borsod megyéje.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

UKT

2018 nyarán fogalmazódott meg bennünk az ötlet, hogy ha utazunk valahova akkor tök jó lenne valahogyan dokumentálni a dolgot. A legnagyobb katalizátora a projektnek Lili grúziai ösztöndíja lehetett. Nyár végére lett biztos, hogy Lili ösztöndíjpályázata zöld utat kapott, Balázs pedig felmondott és ment vele világot látni. A képlet egyszerű volt: a lehető legtöbb helyre eljutni a Kaukázus környékén. Az utazások során pedig a projekthez híven nem hagytuk otthon a kamerát, igyekeztünk a lehető legjobban beletanulni a riporter - operatőr - szerkesztő szerepekbe. Azóta kicsit módosult a képlet, hiszen Grúziából azóta hazaköltöztünk, mindketten dolgozunk, de az utazás dokumentálása iránti szenvedélyünket megőriztük. Igyekszünk egyre jobb, egyre informatívabb és egyre szórakoztatóbb tartalmakat összerakni, de önkritikusak vagyunk, tudjuk, hogy van hova fejlődni :D Ha szeretsz utazni, inspirálódnál, érdekelnek új úti célok és utazási tippek vagy szeretnél érdekességeket megtudni különleges országokról, akkor itt a helyed! :) L&B